Rasulullah SAW bersabda mafhumnya :

“Meraka yang mencari harta dunia (kekayaan ) dengan jalan yang halal dan menahan dirinya dari meminta-minta (tidak menjadi pengemis ) dan berusaha mencari nafkah untuk keluarganya serta belas kasihan, kasih sayang terhadap jiran tetangganya, nescaya di hari kiamat kelak ia akan berjumpa dengan Allah dengan mukanya berseri-seri seperti bulan purnama pada waktu malam.” (Riwayat At-Tabrani)




Saturday, March 23, 2013

Perjanjian Rumah Sewa / Tenancy Agreement dan pengiraan DSR.. apa pentingnya???

Bismillah..

Salam sejahtera.. anda sudah membuat perjanjian sewaan  (tenancy agrement) utk rumah sewa anda? jangan pandang remeh ya..

Dengan adanya Kontrak / Perjanjian sewaan hak anda dan penyewa adalah dilindungi serta memudahkan urusan kedua pihak apabila ingin menamatkan sewaan / menaikkan sewaan / menuntut ganti rugi..

sila pastikan anda sediakan kontrak / perjanjian secara bertulis.. Jangan main janji mulut sahaja!
.
.
.
Perkataan "Kontrak' dari segi undang2 merujuk kepada perjanjian yg mengikat antara dua pihak atau lebih.

Menurut Seksyen 2(H) Akta Kontrak 1950, ia adalah "suatu perjanjian yg dikuatkuasakan oleh undang2".

DAPATKAN SEGERA!!!


Selain itu yang lebih bestnya kalau anda nak pergi lebih jauh dalam pelaburan hartanah.. anda kena tau juga, perjanjian sewaan adalah salah 1 dokumen sokongan yg anda boleh lampirkan semasa memohon pinjaman perumahan.

rujuk akta cukai pendapatan 1967 (akta 53), seksyen 4 - classes of income on which tax is chargeable, subseksyen D.

Dimana pendapatan sewaan adalah salah satu sumber pendapatan yg diiktiraf.

asalkan telah "dimati" stamp (da bayar duti setem bagi setiap perjanjian sewa).

Contoh :
Katakan Pendapatan Kasar anda RM3,000/bulan
Anda Beli rumah katakan nilainya RM200,000.. dengan pembiayaan selama 35tahun, LTV 90% dan kadar faedah 4.60%.. 
Maka, anggaran ansuran bulanan ialah RM863.04 katakan RM865sebulan

Dimata pihak institusi kewangan seperti Bank akan melihat secara kasarnya gaji anda dah semakin mengecil sedangkan anda telah menyewakan hartanah anda pada kadar RM1200/bulan... Mari mengira DSR anda!
Sebelum tu.. DSR tu ape???
DSR ialah singkatan kepada Debt Service Ratio..

DSR ni adalah salah satu cara mengira had komitmen hutang anda yang bank kira didalam membuat penilaian keatas kemampuan anda membayar (service) ansuran sesuatu pinjaman..



Pengiraan Debt Service Ratio (DSR) : 
Pendapatan Kasar RM3000
(-)EPF / Socso katakan RM350

Pendapatan Bersih = RM2670.

bagi pendapatan bersih dibawah RM3000 biasanya had pinjaman sekitar 60% - 65% dari pendapatan tersebut.

RM2670 x 60% = RM1602

RM1602 ini sebenarnya anda layak mendapatkan pembiayaan hartanah sekitar RM320,000!
katakan anda telah membeli rumah pertama dengan ansuran RM865 sebulan...

Tanpa perjanjian sewaan, had kelayakan anda adalah (RM1602 - RM865) = RM737 @ pembiayaan anggaran RM145,000 sahaja!

Tetapi Jika anda telah menyediakan perjanjian sewaan (dimati setem), pendapatan daripada sewaan itu boleh diambil kira!
RM1602 - RM865 = RM737, tambah kan pendapatan sewaa RM1200. Total RM1937.

Dengan adanya pendapatan sewaan ini maka anda boleh cuba mendapatkan pembiayaan anggaran RM390,000!

Jadi sekarang anda nampak ke tidak kelebihan Surat Perjanjian Sewaan??


MAHU TENANCY AGREMENT DLM FORMAT MS WORD??  KLIK SINI!!!


Perjanjian sewa yg telah di "Stamp"

Pengiraan Duti Setem bagi perjanjian rumah sewa :

Harga Duti Setem = (Sewa setahun - RM2400) / 250 x A
A=1 (Bagi 1 tahun sewa)
A=2 (Bagi 2 tahun sewa)
A=3 (Bagi 3 tahun sewa)

Contoh : sewa RM1,000, 1 Tahun sewa
RM1,000 x 12bln = RM12,000 - RM2400
RM9,600 / 250 = RM38.40, katakan RM39
RM39 x 1( Bagi 1 tahun sewa)

Jadi, Duti setem yg dikenakan keatas perjanjian sewa Original adalah RM38. Bagi setiap copy perjanjian sewa seterusnya adalah RM10.

# RM2400 tu pengecualian yg diberi..  

# Sekiranya sewaan tahunan kurang dari rm2400 maka kadar nominal stamping adalah RM10. 

1. annual rental below rm2400, nominal rate for stamping is rm10 for original n rm10 for ├žopy
2. Bagi annual rental yang melebihi RM2,400, duti setem adalah RM1 untuk setiap RM250 (perjanjian sewa 1 tahun)
3. Untuk agreement selama 2-3 tahun, duti setem yang dikenakan adalah RM2 untuk setiap RM250.
4. Manakala untuk agreement melebihi 4 tahun, RM4 dikenakan untuk setiap RM250.

- kiraan ini adalah sebagai anggaran / budget yg perlu disediakan. perlu ke pejabat LHDN utk stamping sbb perlu isi 2 borang
MAKLUMAT LANJUT RUJUK LHDN.


PERHATIAN : JIKA ANDA MAHUKAN SALINAN Draft SURAT PERJANJIAN SEWAAN DALAM FORMAT MS WORD, 

WHATSAPP SAYA : 012-5414096

RM30 SAHAJA!! 


KOS INI SANGAT MURAH KERANA BIASANYA UNTUK MENYEDIAKAN 1 SURAT PERJANJIAN SEWA KOSNYA PALING MINIMA RM250!!!

FORMAT MS WORD, BOLEH DIGUNA BERULANG KALI

JADI IANYA AMAT BERBALOI, DENGAN HANYA RM30 SAHAJA!!
  
SAYA BERIKAN :
  1. PERJANJIAN SEWA BAHASA INGGERIS 
  2. PERJANJIAN SEWA BAHASA MELAYU
  3. PERJANJIAN SEWAAN DIANTARA SUBLETTER DGN OWNER + BONUS SURAT KEBENARAN SUBLET
  4. PERJANJIAN SEWAAN DIANTARA SUBLETTER DGN PENYEWA + RINGKASAN & PENALTI2 KHAS

Sekian
MKNK
------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Thursday, March 21, 2013

Macam mana nak tahu keluasan tanah?

Macam mana korang nk taw keluasan tanah korang?
senang aje. Korang boleh semak dekat geran tanah. Rujuk gambar dibawah :


atau korang juga boleh semak dalam surat perjanjian jual beli (SPA) pertama, sama ada SPA diantara Pemaju dan korang (bagi rumah baru) atau SPA diantara pemaju dan penjual. Rujuk gambar dibawah : 




Perkhidmatan saya :
1. membantu anda membuat pinjaman perumahan (islamic) - lebih mudah dengan networking yg aku ada, kalian hanya perlu submit doc dan aku akan menguruskan permohonan pinjaman kalian ke 5 buah bank. 
3. Bantuan guaman untuk jual / beli rumahPanel peguam aku bersedia membantu kalian.
4. Pengeluaran EPF.
5. Lelong - Lawatan tapak, semakan cukai / maintenance, membida, urusan proses selepas lelongan
6. Laporan penilaian (penentuan market value hartanah anda) - panel penilai swasta bersedia memberikan bantuan kepada kalian
7. jualan hartanah / belian / sewaan

Call/sms/whatsapp : 012-541 4096

Wednesday, March 20, 2013

PROSEDUR BID LELONG HARTANAH

BISMILLAH...

Bagi anda yg pertama kali menghadiri lelongan hartanah, sila ambil perhatian PROSEDUR LELONG HARTANAH ye..

Peringatan :
Sebelum bid tu jangan lupa SEMAK ANGGARAN HARGA PASARAN HARTANAH YG ANDA NAK BID TU!!
jangan pulak terbida melebihi harga pasaran.
Pengalaman aku dulu, ade pembeli yg terbeli lebih dari harga pasaran, xpasti la pengaruh emosi atau dia memang ada strategic plan..
Juga jangan lupa membuat homework berkenaan hartanah yg dihajati tu =)



 

Selamat berjaya membida hartanah idaman anda..


Perkhidmatan saya :
1. membantu anda membuat pinjaman perumahan (islamic) - lebih mudah dengan networking yg aku ada, kalian hanya perlu submit doc dan aku akan menguruskan permohonan pinjaman kalian ke 5 buah bank. 
3. Bantuan guaman untuk jual / beli rumahPanel peguam aku bersedia membantu kalian.
4. Pengeluaran EPF.
5. Lelong - Lawatan tapak, semakan cukai / maintenance, membida, urusan proses selepas lelongan
6. Laporan penilaian (penentuan market value hartanah anda) - panel penilai swasta bersedia memberikan bantuan kepada kalian
7. jualan hartanah / belian / sewaan

Call/sms/whatsapp : 012-541 4096

sumber : auctiondata.com.my

Tuesday, March 19, 2013

PROSEDUR RINGKAS JUAL BELI HARTANAH

 
1. Membayar booking, biasanya 2-3% daripada harga rumah. Peguam akan menyediakan dokumen perjanjian jual beli. Juga dapatkan resit dan surat tawaran pembelian sama ada daripada ejen / peguam / pemilik.

2. Dalam masa 14 hari (atau lebih) penjual dan pembeli akan dipanggil utk menandatangani surat perjanjian jual beli. Sekiranya gagal disebabkan pembeli (pembeli membatalkan urusan jual beli tanpa sebarang alasan yg munasabah), wang tempahan (booking) akan dikira hangus. Manakala jika disebabkan penjual menarik diri, pembeli boleh memaksa penjual meneruskan jualan atau memulangkan wang tempahan + ganti rugi (dapatkan khidmat peguam).

3. Pembeli perlu menjelaskan baki deposit (biasanya 7-8%) semasa Perjanjian jual beli (SPA) ditandatangani, kepada penjual.

4. Dalam kes membabitkan urusan Pejabat Tanah / Kerajaan negeri, contohnya yg memerlukan kelulusan / pelepasan seperti rezab melayu, kos rendah, akan diuruskan oleh peguam. selepas mendapat kelulusan, barulah urusan menyelesaikan pembayaran diambil kira. Jika hartanah tidak memerlukan kelulusan / pelepasan, tempoh pemabyaran dikira dari tarikh perjanjian jual beli.

5. Pembeli mesti menjelaskan baki harga rumah (90%) dalam tempoh 90hari. Sekiranya gagal, pembeli diberi masa 30hari tambahan dengan faedah dikenakan kepada pembeli yg dikira secara harian. Jika gagal disebabkan oleh bank tidak meluluskan pinjaman pembeli maka deposit 10% adalah dianggap hangus.

6. Selepas bayaran penuh dibuat, pembeli boleh mengambil alih hartanah.

Perkhidmatan saya :
1. membantu anda membuat pinjaman perumahan (islamic) - lebih mudah dengan networking yg aku ada, kalian hanya perlu submit doc dan aku akan menguruskan permohonan pinjaman kalian ke 5 buah bank. 
3. Bantuan guaman untuk jual / beli rumah - Panel peguam aku bersedia membantu kalian.
4. Pengeluaran EPF.
5. Lelong - Lawatan tapak, semakan cukai / maintenance, membida, urusan proses selepas lelongan
6. Laporan penilaian (penentuan market value hartanah anda) - panel penilai swasta bersedia memberikan bantuan kepada kalian
7. jualan hartanah / belian / sewaan

Call/sms/whatsapp : 012-541 4096