Rasulullah SAW bersabda mafhumnya :

“Meraka yang mencari harta dunia (kekayaan ) dengan jalan yang halal dan menahan dirinya dari meminta-minta (tidak menjadi pengemis ) dan berusaha mencari nafkah untuk keluarganya serta belas kasihan, kasih sayang terhadap jiran tetangganya, nescaya di hari kiamat kelak ia akan berjumpa dengan Allah dengan mukanya berseri-seri seperti bulan purnama pada waktu malam.” (Riwayat At-Tabrani)




Saturday, March 23, 2013

Perjanjian Rumah Sewa / Tenancy Agreement dan pengiraan DSR.. apa pentingnya???

Bismillah..

Salam sejahtera.. anda sudah membuat perjanjian sewaan  (tenancy agrement) utk rumah sewa anda? jangan pandang remeh ya..

Dengan adanya Kontrak / Perjanjian sewaan hak anda dan penyewa adalah dilindungi serta memudahkan urusan kedua pihak apabila ingin menamatkan sewaan / menaikkan sewaan / menuntut ganti rugi..

sila pastikan anda sediakan kontrak / perjanjian secara bertulis.. Jangan main janji mulut sahaja!
.
.
.
Perkataan "Kontrak' dari segi undang2 merujuk kepada perjanjian yg mengikat antara dua pihak atau lebih.

Menurut Seksyen 2(H) Akta Kontrak 1950, ia adalah "suatu perjanjian yg dikuatkuasakan oleh undang2".

DAPATKAN SEGERA!!!


Selain itu yang lebih bestnya kalau anda nak pergi lebih jauh dalam pelaburan hartanah.. anda kena tau juga, perjanjian sewaan adalah salah 1 dokumen sokongan yg anda boleh lampirkan semasa memohon pinjaman perumahan.

rujuk akta cukai pendapatan 1967 (akta 53), seksyen 4 - classes of income on which tax is chargeable, subseksyen D.

Dimana pendapatan sewaan adalah salah satu sumber pendapatan yg diiktiraf.

asalkan telah "dimati" stamp (da bayar duti setem bagi setiap perjanjian sewa).

Contoh :
Katakan Pendapatan Kasar anda RM3,000/bulan
Anda Beli rumah katakan nilainya RM200,000.. dengan pembiayaan selama 35tahun, LTV 90% dan kadar faedah 4.60%.. 
Maka, anggaran ansuran bulanan ialah RM863.04 katakan RM865sebulan

Dimata pihak institusi kewangan seperti Bank akan melihat secara kasarnya gaji anda dah semakin mengecil sedangkan anda telah menyewakan hartanah anda pada kadar RM1200/bulan... Mari mengira DSR anda!
Sebelum tu.. DSR tu ape???
DSR ialah singkatan kepada Debt Service Ratio..

DSR ni adalah salah satu cara mengira had komitmen hutang anda yang bank kira didalam membuat penilaian keatas kemampuan anda membayar (service) ansuran sesuatu pinjaman..



Pengiraan Debt Service Ratio (DSR) : 
Pendapatan Kasar RM3000
(-)EPF / Socso katakan RM350

Pendapatan Bersih = RM2670.

bagi pendapatan bersih dibawah RM3000 biasanya had pinjaman sekitar 60% - 65% dari pendapatan tersebut.

RM2670 x 60% = RM1602

RM1602 ini sebenarnya anda layak mendapatkan pembiayaan hartanah sekitar RM320,000!
katakan anda telah membeli rumah pertama dengan ansuran RM865 sebulan...

Tanpa perjanjian sewaan, had kelayakan anda adalah (RM1602 - RM865) = RM737 @ pembiayaan anggaran RM145,000 sahaja!

Tetapi Jika anda telah menyediakan perjanjian sewaan (dimati setem), pendapatan daripada sewaan itu boleh diambil kira!
RM1602 - RM865 = RM737, tambah kan pendapatan sewaa RM1200. Total RM1937.

Dengan adanya pendapatan sewaan ini maka anda boleh cuba mendapatkan pembiayaan anggaran RM390,000!

Jadi sekarang anda nampak ke tidak kelebihan Surat Perjanjian Sewaan??


MAHU TENANCY AGREMENT DLM FORMAT MS WORD??  KLIK SINI!!!


Perjanjian sewa yg telah di "Stamp"

Pengiraan Duti Setem bagi perjanjian rumah sewa :

Harga Duti Setem = (Sewa setahun - RM2400) / 250 x A
A=1 (Bagi 1 tahun sewa)
A=2 (Bagi 2 tahun sewa)
A=3 (Bagi 3 tahun sewa)

Contoh : sewa RM1,000, 1 Tahun sewa
RM1,000 x 12bln = RM12,000 - RM2400
RM9,600 / 250 = RM38.40, katakan RM39
RM39 x 1( Bagi 1 tahun sewa)

Jadi, Duti setem yg dikenakan keatas perjanjian sewa Original adalah RM38. Bagi setiap copy perjanjian sewa seterusnya adalah RM10.

# RM2400 tu pengecualian yg diberi..  

# Sekiranya sewaan tahunan kurang dari rm2400 maka kadar nominal stamping adalah RM10. 

1. annual rental below rm2400, nominal rate for stamping is rm10 for original n rm10 for çopy
2. Bagi annual rental yang melebihi RM2,400, duti setem adalah RM1 untuk setiap RM250 (perjanjian sewa 1 tahun)
3. Untuk agreement selama 2-3 tahun, duti setem yang dikenakan adalah RM2 untuk setiap RM250.
4. Manakala untuk agreement melebihi 4 tahun, RM4 dikenakan untuk setiap RM250.

- kiraan ini adalah sebagai anggaran / budget yg perlu disediakan. perlu ke pejabat LHDN utk stamping sbb perlu isi 2 borang
MAKLUMAT LANJUT RUJUK LHDN.


PERHATIAN : JIKA ANDA MAHUKAN SALINAN Draft SURAT PERJANJIAN SEWAAN DALAM FORMAT MS WORD, 

WHATSAPP SAYA : 012-5414096

RM30 SAHAJA!! 


KOS INI SANGAT MURAH KERANA BIASANYA UNTUK MENYEDIAKAN 1 SURAT PERJANJIAN SEWA KOSNYA PALING MINIMA RM250!!!

FORMAT MS WORD, BOLEH DIGUNA BERULANG KALI

JADI IANYA AMAT BERBALOI, DENGAN HANYA RM30 SAHAJA!!
  
SAYA BERIKAN :
  1. PERJANJIAN SEWA BAHASA INGGERIS 
  2. PERJANJIAN SEWA BAHASA MELAYU
  3. PERJANJIAN SEWAAN DIANTARA SUBLETTER DGN OWNER + BONUS SURAT KEBENARAN SUBLET
  4. PERJANJIAN SEWAAN DIANTARA SUBLETTER DGN PENYEWA + RINGKASAN & PENALTI2 KHAS

Sekian
MKNK
------------------------------------------------------------------------------------------------------------

234 comments:

1 – 200 of 234   Newer›   Newest»
KhairulNawawi said...

sahabat sekalian, klw korg xjumpa juga tenancy agrement email or sms aku, nnti aku kasi softcopy.. =)

Anonymous said...

salam bro.. aku nak tgk contoh tenancy aggrmnt boleh? 0173645658/ mohdfaizaman@gmail.com.. terima kasih

KhairulNawawi said...

ok sy da email tuan!

Anonymous said...

ASSALAMUALAIKUM..NA TANYA KALO BAGI SEWA PARKING PULAK MCM MANA?

Anonymous said...

salam en.khairul,
boleh share contoh tenancy agreement?
softcopy boleh? tq en.khairul!
nurulhudahamim@yahoo.com.my

KhairulNawawi said...

nurulhudahamim@yahoo.com.my
sy da email anda.. salam ukhwah!

Anonymous said...

ilmu yg bermanfaat...tk tuan..nk mati setem ni kena bwk tenancy agreement ke pjbt LHDN ke?sbb sy hnya nk buat tenancy agreemnt ni utk mncntikkn DSR shj...

Anonymous said...

salam tuan... blh emailkan cth tenancy agreement? bakal tenant dh nk masuk rumah 2 hari lagi tp agreement blm ready! faridilll@yahoo.com
tq

KhairulNawawi said...

OK DONE! TQ SINGGAH BLOG SAYA =)

Anonymous said...

berapa harga agreement sbenarnya. sye dicharge rm500 utk sewa rm1700 bulanan.
tqtq

KhairulNawawi said...

Xsure, sila rujuk dgn pihak peguam.

Anonymous said...

saya pun nak contoh tenancy agreement. nak buat support utk income. buat loan ruman. mintak tolong email saya pls. JUTAAN TERIMAKASIH!!

angpau_lebat@yahoo.com

KhairulNawawi said...

ok done

Ziemie said...

Salam En. Khairul.. boleh tlg emailkan tenancy agreement tu.. saya pun berminat.. Moga Allah memberkati.. thanks!
fiezie.nrh@gmail.com

Anonymous said...

Salam tuan...boleh tolong emelkan contoh tenancy agreement... terima kasih diatas jasa baik tuan.
moyuha05@yahoo.com

Anonymous said...

salam tuan..bole emel cth perjanjian sewa rumah ke emel azmi.jpzm@gmail.com..tqvm

Anonymous said...

Assalam tuan.. boleh tak email saya contoh tenancy utk rumah sewa kat saya
eclipse-666-six@hotmail.com
Terima Kasih ya

zulkiflee said...

salam tuan..mohon contoh tenancy agreement di emel intifada852000@yahoo.com...terima kasih..

Abdulaziz Arief said...

salam. mohon contoh TA juga. abdulazizarief@gmail.com terima kasih :)

diana dz said...

salam mohon email kan contoh tenancy sewa umah

imran zainudin said...

terima kasih bro atas ilmu yg berguna ni.Tak tau pulak kepentingan TA ni kalau nak beli rumah lagi satu...lepas ni boleh la try bank untuk housingloan rumah kedua,tq.

Anonymous said...

salam tuan, boleh emel tenancy agreement..semoga Tuhan memberkati bantuan tuan
entersimira@gmail.com.my

Anonymous said...

adakah pengiraan ini standard ngan harga d sabah?
kalo utk perjanjian sewa premis sama tak?

- madamanizah@gmail.com

Reezl said...

salam en.khairul,

saya nak tanya..
saya penyewa rumah..
n tuan rumah sy suruh saya buat sendiri stamping..
saya xtahu macamana prosedur.. kat mana nak buat apa semua..
boleh 'educate' saya tentang ni sikit.. basic je..

dan boleh share contoh tenancy agreement?
softcopy boleh? tq en.khairul!

rizal@iukl.edu.my

Anonymous said...

salam...sy pun nk share
myo_mazinsuh@yahoo.com.my
tq

hairie hapiszudin said...

salam boleh emel kan dekat saya juga TA..saya pun baru je nak wat umah sewa ni...harap dengan perkongsian ini abg akan dimurahkan rezeki...
fasterclick88@yahoo.com

Anonymous said...

salam..
bleh email kat nutella_jam@yahoo.com contoh aggreement tu .. tima kasih ye atas info yang bermanfaat ini :)

Anonymous said...

Mohon contoh tenancy agreement.email djane_1970@Yahoo.com.
Tqvm

Anonymous said...

salam tuan,boleh tak emailkan kt saya contoh agreement...emailkan ke mar_awg1477@yahoo.com terimakasih

Anonymous said...

as salam tuan.. mohon emel contoh agreement..
shamsul1650@gmail.com .. terimakasih.

Anonymous said...

Salam En. Khairul.. Mohon contoh tenancy agreement di emel sy maxcom3@gmail.com... Terima kasih..

Anonymous said...

tuan,

mohon email saya contoh tenancy agreement

mohdaziz82@gmail.com

terima kasih

Aziz

Anonymous said...

Salam, tlong emel kn sy cth tenancy agreement
Miminyer_93@yahoo.com

Tqvm ^_^

Anonymous said...

mohon email saya contoh tenancy agreement

etiqa_4u@yahoo.com

terima kasih tuan

Anonymous said...

Salam,boleh emelkan saya cth tenancy agreement ke fizzbakar@yahoo.com.my

Terima kasih

Anonymous said...

as salam tuan.. mohon emel contoh agreement.
faierizzan@gmail.com. terimakasih

Anonymous said...

salam.., thanks atas info yg diberikan. saya nak tenancy agreement blh?

waterluly_best@yahoo.com

mamaglam said...

terima kasih atas info yg sgt2 bg manfaat. sy xtau kpentingan TA ni. boleh email sy segera softcopy TA ni, penyewa nak masuk lg 2-3 hari, dan sy br sedar kepentingan TA ni dan nak buat segera. terim kasih.


moga Allah swt membalas jasa anda. makasih

mamaglam said...

maaf lupa letak emel la pula.

mamaglam82@gmail.com. makasih

Rezeki Aulad said...

salam tuan,

boleh emailkan saya contoh perjanjian sewa rumah ni kah? terima kasih. di email rezekiaulad@gmail.com

Anonymous said...

Tuan,

Kalau Sewa tidak melebihi RM300, tak perlu buat stamping kat Pejabat Duti Setem kan?

Anonymous said...

As Salam tuan,
mohon sharing contoh tenancy agreement di email abt_ais@yahoo.com
time kasih byk tuan

Anonymous said...

Salam,
Harap Encik boleh kongsikan contoh tenancy agreement di email saya alyen02@yahoo.com.
Terima kasih.

Mohd Aizal said...

Assalamualaikum,ni first blog yang saya open bila search 'perjanjian sewa rumah' dan memang info post ni memang sangat membantu.

mohon share juga TA ke mohdaizal[at]gmail.com

satu soalan: bagaimana pula kiraan dengan harga sewaan yang lebih rendah daripada bulanan cth: bulanan RM1300 tapi sewakan dengan harga RM800.

sumantri isa said...

Salam,
Harap Encik boleh kongsikan contoh tenancy agreement di email saya

sumantri.isa@gmail.com

terima kasih tuan

Anonymous said...

Salam ,

Mohon share contoh tenancy agreement. Tq

Moonnyra@yahoo.com

h(i)d(a)y(a)t(i) said...

salam..

saya pun nak juga softcopy contoh tenancy agreement
tu..my e-mail hidayati246@gmail.com

1 soalan lagi, klu x buat stamping tu jadi apa? rumah dh habis bayar..

terima kasih =)

Anonymous said...

Salam en.Khairul,thanks atas info yg diberikan.Mohon email saya cth tenancy aggmt.

Iza_velvetrose@yahoo.com

terima kasih.

sapesapri said...

terima kasih info yang diberikan boleh berikan saya contoh tenancy agreement sapesapri@yahoo.com

Anonymous said...

Salam,
Mohon emailkan contoh TA.
Terima kasih sudi berkongsi ilmu.
siti.kamarudin@gmail.com

Anonymous said...

Salam En. Khairul.. Mohon contoh tenancy agreement di emel sy mr_taib@yahoo.com
Ribuan terima kasih...
Terima kasih..

Anonymous said...

salam...Encik blh email contoh tenancy agreement tu saya pun berminat. shalaziah.78@gmail.com
Terima Kasih..

Anie Daud said...

Salam
boleh email TA aniedd@gmail.com
Tq for share

Zaid said...

Assalamualaikum encik khairul terima kasih untuk ilmu yang diberikan ini. sedikit sebanyak membantu saya untuk memahami proses perjanjian sewa rumah ni. sy sebelum ni pernah ditipu penyewa rumah yg mana dia tak bayar sewa rumah selama 6 bulan dan lari mcm tu je. kerugian hampir rm4000.

mohon encik kharul email contoh TA ke email zaid_artileri@yahoo.com untuk rujukan sy buat TA dgn penyewa sekarang

Nur Lounique said...

Assalamualaikum tuan rumah...rumah sewa sy yang pertama baru siap..penyewa sudah bersedia nak masuk.,.tapim saya tak sedia sbb tak buat lagi perjanjian sewa rumah...& afraid penyewa kata kita skema plak nak buat perjanjian..huhu..

may i have contoh surat perjanjian sewa rumah?

aliyahshoppe@gmail.com

khairul said...

salam tuan tanah thanx for de info & amat berguna tu. x tau lak bank tgk mcm tu. boleh bagi contoh tenancy agreemnt yg tuan punya x? ingt nk guna kn utk tenant next month.

Mohd Redzuan said...

salam...Tuan blh email contoh tenancy agreement tu saya pun berminat. redzuan.qaiser@gmail.com
Terima Kasih..

tiaahisan kesavan said...

minta emailkan saya contoh perjanjian penyewaan..
gudx6644@gmail.com

Anonymous said...

salam

minta jasa baik encik utk email kepada saya contoh perjanjian sewa rumah ke email aida_jaaf@yahoo.com

tqvm

Anonymous said...

salam.
mntak share contoh tenancy agreement tu
azr54great@yahoo.com
tq

Anonymous said...

Hello
mohon diberi contoh tenancy agreement tu
georgina.l.george@gmail.com

Thank you.

miesai said...

salam boleh emel kan dekat saya juga TA..saya pun baru je nak wat umah sewa ni...harap dengan perkongsian ini abg akan dimurahkan rezeki...
slyoung_83@yahoo.com

Anonymous said...

as salam..boleh share copy of tenancy agreement x?ni emailnye hawasaad20@yahoo.com

Anonymous said...

salam...boleh tolong emelkan softcopy tenancy agreement ni x? emel at eina.isnin@gmail.com

* soalan : duti setem kebiasaan ditanggung oleh siapa? tq..

Mohd Firdaus Bin Rokman said...

Salam ...nk minta panduan...kalu perjanjian perkongsian perniagaan bagaimana untuk duti setem?..mohon terangkan prosedur dan kadar duti setem...TQ : firdaus_rmd@yahoo.com

Anonymous said...

Tq atas perkongsian..boleh emelkn contoh TA ke melatie_aziz85@yahoo.com

nueks said...

Salam En Khairul. Mintak jasa baik En Khairul utk emailkan contoh TA kepada saya. Jutaan terima kasih saya ucapkan. Ini emai saya noahs_knows84@yahoo.com. BTW, good article En Khairul.

firdaush said...

salam hari raya tuan..bole emelkan kpd saya cth T.A ke firdaus077@gmail.com...tq

Hafizi Hj. Surani said...

salam tuan.. mnta jasa baik perkongsian TA.. hafizisurani@gmail.com. terima kasih. moga Allah memberkati.

Ungu Violet said...

salam.... mohon emailkan contoh TA kepada saya... yatie.ajyb@gmail.com

terima kasih...

Anonymous said...

mohon hantar ke email sy
amyraamy13@gmail.com
sertakan no akaun tuan,ada saguhati sikit

Emas.com said...

salam tuan.. mnta jasa baik emailkan contoh TA.. nhrizqa@yahoo.com. terima kasih. moga Allah memberkati dan memurahkan rezeki tuan.

Anonymous said...

TQ en.khairul atas perkongsian TA! dan blog encik skarang sangat famousamos! hehehe...

KhairulNawawi said...

TERIMA KASIH ATAS KUNJUNGAN SAHABAT SEMUA..
maaf atas kelewatan membalas email tuan2 dan puan2.
sila ke link ni utk download : https://www.facebook.com/groups/168947213144000/

Asymokh Martar said...

salam,Tuan

minta jasa baik kongsikan softcopy agreement
asymokh89@gmail.com

terima kasih.

farizi said...

Salam bro..

terbaik.. thanks share pasal isu ni.
nak minta tolong bro forwardkan softcopy agrement kat email saya
mfsukor@gmail.com.

Terima Kasih :)

amarello said...

Salam.. boleh email contoh agreement dekat saya tak.. amarello7@gmail.com.
terima kasih diatas budi baik tuan...

Anonymous said...

salam, minta email kat saya jugak encik..email khzaman@hotmail.com..budi baik en dikenang jua

Anonymous said...

salam, minta email kat saya juga encik..sabier84@gmail.com
terima kasih atas jasa baik encik.

KhairulNawawi said...

sila ke link ni utk download : https://www.facebook.com/groups/168947213144000/

Anonymous said...

Asslm,

Terima kasih di atas perkongsian tersebut. Minta jasa baik tuan untuk emailkan kepada saya sampel 'tenancy agreement' tersebut ke email berikut e_g_1001@yahoo.com

Terima kasih sekali lagi..

Zam

kasut_putih said...

Salam encik, boleh ke bagi email saya contoh tenancy agreement ke kasut.putih@yahoo.com.

Jzkk.

Anonymous said...

Salam. mohon sharekan kpd saya contoh TA sebagai pandauan saya untuk menyewa rumah ni..daszcruzz@yahoo.co.uk

Anonymous said...

Salam..tolong email pada saya jugak.. azman0629@yahoo.com..terima kasih..

Anonymous said...

hi saya minta jg softcopy agreement ni :) thank you. rodpuvok@gmail.com

sallahuddin Hashim said...

Assalamualaikum tuan,

Jika x keberatan, mohon jasa baik utk turut emel sampel TA kpd saya di alamat princemafia24@yahoo.com

Terima kasih tuan

Anonymous said...

salam.. minta tolong emailkan dekat saya ya di
mannis_003@yahoo.com.. terima kasih banyak2 saudara..

Anonymous said...

Salam..mohon email pada saya contoh agreement. masrina21@gmail.com..terima kasih

Anonymous said...

ada contoh agreemnet kalau untuk BILIK SEWA
mohon jasa baik email kepada shahreeyman@gmail.com

Anonymous said...

Salam. Mohon emailkan softcopy contoh agreement ke paqsaoq@rocketmail.com. TQVM

Anonymous said...

assalamualaikum,
bagaimana pula kalau rumah nak disewakan kepada pengusaha taska? adakah sama seperti disewakan untuk didiami? thanks..

Anonymous said...

salam mohon emailkan TA. yuyu_lilly@yahoo.com

Anonymous said...

Assalamualaikum tuan,

Saya sedang sewakan apartment saya kpd 4 orang penyewa bujang. So, macammana perjanjian tu nak dibuat? bagaimana tentang deposit jika salah seorang dari mereka keluar rumah sebelom smpai 1 tahun perjanjian? apa2 pun saya nk minta panduan...cara utk sewakan rmh kpd penyewa bujang yang tidak tetap tempoh sewaannya. Sila emel kepada saya di lyndca1975@gmail.com. Terima kasih.

KhairulNawawi said...
This comment has been removed by the author.
yusuf mohd said...

Tuan,
moga bantuan tuan akan membantuu sahabat2 yang lain.
mohon share softcopy agreement kepada saya mohd.yusuf.karim@gmail.com penyewa mahu masuk pada hujung minggu ni.. yang baca ni pun kalau ade softcopy boleh la sy mintak share kan.. kurang sikit kerja tuan blog ni..Terima kasi atas bantuan.

Abdul Roni said...

Salam Tuan.
satu perkongsian ilmu yang berguna
mohon share softcopy agreement kepada saya
abdulroni_101@yahoo.com

Faizul Md Nor said...

salam tuan,

Mohon juga kongsi tenancy agreement kpd saya yg lengkap di : smarttrendy28@gmail.com

Terima kasih banyak2 atas perkongsian ilmu.

Anonymous said...

Salam tuan,

Boleh emailkan kepada saya contoh tenancy agreement @ mohdhafiezakib@gmail.com

Terima kasih atas pertolongan.

Assalamualaikum.

Anonymous said...

Salam,

Sekiranya kita bekerja dan mempunyai pendapatan sampingan daripada hasil sewaan, adakah bermakna pendapatan sampingan itu juga akan dikenakan cukai (Cukai Pendapatan).

Mohan penjelasan sekiranya tahu.

TQ

KhairulNawawi said...

Salam,

Sekiranya kita bekerja dan mempunyai pendapatan sampingan daripada hasil sewaan, adakah bermakna pendapatan sampingan itu juga akan dikenakan cukai (Cukai Pendapatan).

Mohan penjelasan sekiranya tahu.

TQ

Rujuk Akta cukai pendapatan, lihat pentakrifan pendapatan..
Sewaan adalah salah 1 pendapatan yg diiktiraf.
Sila Rujuk Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN). TQ

KhairulNawawi said...

assalamualaikum,
bagaimana pula kalau rumah nak disewakan kepada pengusaha taska? adakah sama seperti disewakan untuk didiami? thanks

Pendapat saya sama sahaja cuma perlu semak semula dan ada pertambahan terma dan syarat kandungan perjanjian sewa.. sebab biasanya pengusaha taska pasti akan melakukan ubahsuai / mengecat bangunan tersebut.
wallahua'lam

Anonymous said...

Salam tuan,

Mohon softcopy.

cilimerah000@gmail.com

Terima Kasih

Anonymous said...

Assalamualaikum. Boleh email TA pada saya jugak?

rafi.ein@gmail.com

zack gilbert said...

salam tuan, mohon softcopy.
zampro@ymail.com
terima kasih.

Anonymous said...

salam boleh emelkan softcopy perjanjian di obo_omol@yahoo.com.my
terima kasih byk2

Pakubuana XiV said...

Assalam...boleh tuan tlg share contoh tenancy agreement untuk panduan.
email saya ahmadzaki80@gmail.com
terima kasih

Anonymous said...

as salam tuan..boleh tolong hantar kt email sy TA sebagai contoh dan rujukan..terima kasih :) zaidi_711@yahoo.com

Anonymous said...

assalamualaikum sdr, boleh tolong emel kan kpd saya T.A tu....pada email add saya iaitu pizzasegera@gmail.com

sharizal said...

salam tuan blog...boleh emailkan juga kepada saya tenancy agreement(soft copy). Terima kasih atas perkongsian. email saya : mnsharizal@gmail.com

Anonymous said...

Salam tuan,

Boleh emailkan kepada saya contoh tenancy agreement
email : redzal77@yahoo.com.my

Terima kasih atas pertolongan.

Anonymous said...

As Salam Tuan,

Boleh kongsi dan emelkan kepada saya tenancy agreement (softcopy). Blog ini sangat berguna memandangkan saya juga mempunyai pengalaman yang berbeza dengan penyewa rumah. Boleh tuan emelkan kepada saya - faliq1984@yahoo.co.uk

aidil said...

Assalamaualaikum

Alhamdulillah jumpa blog tuan masa sedang google contoh tenancy agreement. Kalau tak keberatan sudilah kiranya berkongsi softcopy tenancy agreement tersebut dengan saya. emel saya : aidilshafiza@gmail.com

Terima kasih atas budi baik tuan. Moga ilmu yg disebar menjadi bekalan berharga di akhirat nanti.
Salam ukhuwwah

Anonymous said...

salam en.
boleh share kan soft copy tenancy agreement dengan sy? g_jah25@yahoo.com .terima kasih.

Anonymous said...

salam encik,tolong emailkat saya tenancy agreement ke wan_dasmart@hotmail.com.terima kasih

Anonymous said...

Salam Tn. .bole tolong emailkan TA ke yasincamar@yahoo.com.my

Rose said...

salam khairul, boleh share s/copy tenancy agg tu kpd email saya. rosecda232@gmail.com
terima kasih

Ibu Qalish said...

Assalamualaikum En. Boleh ke sy nak soft copy perjanjian tu? email saya aff_8485@yahoo.com.sg. terima kasih

Hapisss said...

Assalamualaikum. Encik, mohon email kepada saya soft copy agreement. Tenant baru nak masuk rumah lagi 3 hari.. terima kasih..

email: leehaafiz@gmail.com

Anonymous said...

salam
mohon emailkan kepada saya contoh tenancy agreement .
nur_hidayah@usm.my
tq

Amir Awang said...

salam.

mohon emailkan kepada saya contoh tenancy agreement .

akhiamir.cz@gmail.com

tq

Anonymous said...

Assalamualaikum,

ingin bertanya adakah perlu charge indah water kepada penyewa atau tuan rumah.
Mohon emailkan contoh tenancy agreement kepada saya nikzuhara@yahoo.com
tqvm

29reviews said...

salam en.khairul,
boleh share contoh tenancy agreement?
softcopy boleh? tq en.khairul!
syamsulhaslan@gmail.com

dan bagaimana dengan bil indah water? Adakah tuan rumah yang perlu bayar..

Anonymous said...

salam.. mohon jasa baik emailkan saya softcopy tenancy agreement tomejer@yahoo.com
terima kasih

Anonymous said...

salam en.khairul,
Mohon jasa baik tuan, boleh share contoh tenancy agreement?
softcopy boleh? tq en.khairul!
anuar_j83@yahoo.co.uk

daniel said...

salam tuan ..
tolong email kan agreement tu jugak boleh ?
terima kasih ..
mohamaddaniel1992@gmail.com

Anonymous said...

Salam Mr.Khairul,

Boleh tolong emailkan sekali tenancy agreement tu in word doc sbb saya ingat nak sewakan condo saya jugak tahun ni..terima kasih.

email: cookie_raver4@hotmail.com

Andy

Zul Husni Zahari said...

Salam Tuan..
Entry yg sgt berguna. Boleh share softcopy tenancy agreement.
email: z_husni@yahoo.com
Terima kasih tuan...

Anonymous said...

tuan, mohon share softcopy tenancy agreement.
kaklangduta@yahoo.com

STK

Anonymous said...

Assalam Tuan,

Mohon emel contoh tenancy agreement kp donlydeanna@gmail.com. penyewa nak masuk lagi 2 hari. terima kasih banyak atas kerjasama Tuan.

TQVM

-ZairuL- said...

saya nak tya. Sya sewakan rumah dgn penyewa dgn 2bulan deposit 1+1. agrement bermula pada 2hb April 2012 selama 2thun. bila penyewa nk klur rumah akhir bulan mac ne, dia beritau yg bulan mac dia dh byr pada 5hb mac. Sedangkan itu utk bulan Feb.bole tuan buat pengiraan utk saya? Sblum ne sya xda msalah dgnpenyewa yg lain.

Anonymous said...

Salam tuan,
Tq for sharing. Entry yg sgt berguna bg sorg newbie mcm sy.
Mohon share softcopy tenancy agreement. tq!
mfaiz1705@gmail.com

Anonymous said...

Salam tuan..mohon emelkan contoh tenancy agreement..tkasih..
ayuumohd@gmail.com

daniel said...

salam tuan ..
mohon emailkan contoh tenancy agreement ..
terima kasih ..
mohamaddaniel1992@gmail.com
:)

KhairulNawawi said...

PERJANJIAN SEWA / TENANCY AGREMENT = http://tinyurl.com/nfowp8d

Anonymous said...

nk jgk.. nooryusmiza2020@gmail.com

Anonymous said...

Salam.. mohon emelkan contoh tenancy agreement..tq so much..

colna76@yahoo.com

Anonymous said...

Salam..mohon emelkan contoh tenancy agreement.. tq

ewanz20487@gmail.com

Anonymous said...

Salam.blh send contoh tenancy agreement
Email adilahithnin@gmail.com

stil@nazir said...

Assalammualaikum tuan..bole emel cth perjanjian sewa rumah ke emel stilanordin@gmail.com..tqvm

Hafiz Masahu said...

Salam.blh send contoh tenancy agreement
Email : hafiz_zmn@yahoo.com

Anonymous said...

salam, tuan ape khabar? jika xkeberatan saya ingin meminta contoh tenancy agreement sebagai rujukan boleh???

nasasushy@gmail.com

terima kasih saya dahulukan.

Siti Khadijah Abu Bakar said...

salam encik, boleh sy dapatkan softcopy tenancy agreement?

email sy: siti.khadijah.1985@gmail.com

terima kasih sy ucapkan....

Anonymous said...

Assalamualaikum En. Khairul Nawawi,
Mohon untuk konsikan softcopy TENANCY AGREEMENT ye...
Email saya ; mozimota@yahoo.com

TERIMA KASIH BANYAK BANYAK

Anonymous said...

Assalam En bole emailkan contoh tenancy agreement untuk ruma sewa(apartment/flat)..
zacryna6872@gmail.com...tq

Anonymous said...

Assalamualaikum...

Mintak tolong email kan saya contoh tenancy agreement...contact mcnih2012@gmail.com..terima kasih...wassalam...

Anonymous said...

Assalamualaikum Tuan,

Mohon jasa baik tuan emelkan soft copy perjanjian sewa rumah ke haironiaz@gmail.com.
Terima kasih banyak-banyak tuan.

mas halip said...

Salam tuan... Moon jasa baik tuan emailkan soft copy perjanjian sewa rumah ke mas_5514@yahoo.com. Saya ingin sewakan kepada pemilik taska... Adakah sama perjanjiannnya dengan sewa rumah untuk kediaman.. Terima kasih tuan... Jasa tuan amat saya hargai

Anonymous said...

salam...
boleh emelkan saya soft copy untuk sewa rumah...
penyewa nak masuk umah awal may ni...

eima_honey83@yahoo.com.my

terima kasih..

jasamu dikenang... ^_^

Anonymous said...

Salam Tuan,

Jadi jika sewa rumah RM1000 sebulan bermakna untuk stamping fee is only rm40? why does this agent charge me until rm250? ada alasan lain lain kah tuan? mohon pencerahan.

my email address aleyahanny@gmail.com

T.kasih
Mya

Anonymous said...

Salam tuan... pohon jasa baik tuan emailkan soft copy perjanjian sewa rumah ke jai.caldina88@gmail.com.

Terima kasih tuan...

Jasamu dikenang...^^

Mat Spul said...

salam en.khairul,
boleh share contoh tenancy agreement?
softcopy boleh? tq en.khairul!

matspul@gmail.com

terima kasih daun keladi<<<>>>

Rezduan Razali said...

mohon emailkan ke saya juga.. Terima Kasih Banyak²..

ejan83@yahoo.com

Anonymous said...

Salam Tuan,

Mohon emailkan sampel perjanjian sewa rumah kepada saya juga. Terima kasih

mdrahimi@tm.com.my

cahaya kebenaran said...

Salam,., sy nk tnya ni.,. kalau kontak abis,., kita memang boleh terus keluar ke?? ataupun kena bagi notis 2 bulan dulu,. harap diberi pencerahan :)

Anonymous said...

Salam,boleh emailkan contoh TA ke eyriene_ridhwan@yahoo.com. tq :)

touchmyheart said...

salam... mohon share TA boleh? iranatrahrosli@gmail.com

Faizal Pakir said...

salam tuan, boleh emel tenancy agreement..semoga Tuhan memberkati bantuan tuan
faizalpakir85@gmail.com

Unknown said...

salam tuan, boleh emel tenancy agreement..semoga Tuhan memberkati bantuan tuan
bmwnazir@gmail.com

Anonymous said...

salam. mintak tlg juga emel soft copy tenancy agreement to anisnadia@mediaprima.com.my. tq.

Hanafi Yahya said...

salam tuan, boleh emel tenancy agreement..semoga Allah memberkati bantuan tuan
terima kasih. drhanafiyahya@ymail.com

Anonymous said...

Salam,
Memang info yang berguna. sekarang sya nak sewakan rumah sya.
Mohon kongsikan contoh TA ke alamta email pj_ums@rocketmail.com
May God bless your good effort. Thanks bos.

Anonymous said...

Salam, Tuan.. Tq atas info yg berguna.. Mohon share TA ke email nurul33083@yahoo.com.my.. Terima kasih Tuan..

Anonymous said...

terima kasih.....mohon emel TA juga ke alamat nhm3118@yahoo.com

shining_crystal said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

Informasi yg sgt berguna. Mohon share kan TA ke rosniza.redzuan@gmail.com

Terima kasih.

Anonymous said...

Assalamualaikum Mohon share Softcopy TA ke adilong1656@gmail.com
n Thank for de info

Tengku Napie said...

Assalamualikum Tuan. Mohon email tenancy agreement untuk buat sublet ke serama7042@gmail.com. Jasa baik tuan hanya Allah sahaja mampu membalasnya..

Anonymous said...

Assalamualaikum Mohon share Softcopy TA ke dinkolopelah8030@yahoo.com
dan terima kasih byk2 bang.. :)

hafiz said...

Assalamualaikum Mohon share Softcopy TA ke hafiz.mottmd@gmail.com
dan terima kasih byk2.

Anonymous said...

As salam Tuan. mohon share softcopy TA ke nani_yusoff@yahoo.com dan segala jasa baik hanya Allah saja membalasnya.

Anonymous said...

as salam tuam..mohon softcopy utk TA moa_zontimur@yahoo.com

projek elektronik visual basic said...

Salam tuan..slmt berpuasa.... mohon softcopy utk TA usmpowerlab@gmail.com
Terima kasih....

Anonymous said...

assalamualaikum
mohon share noorhudasetafar1986@gamil.com
tq!

Anonymous said...

salam tuan...mohon softcopy TA dalam bahasa melayu .ingin beli rumah ..Terima kasih
ijaiaa8@gmail.com

Anonymous said...

As slm En Khairul...Mohon Share agreement antara owner dan penyewa bilik dalam bahasa Inggeris...Penyewa bilik pelajar asing...Terima Kasih...Semoga Allah SWT membalas jasa En sekeluarga...
aa_827@yahoo.com

Arizanitis_Yaya said...

Assalam..en khairul..mohon share agreement penyewaan boleh?nazira2212@gmail.com.

Pertanyaan-adakah matikan setem rm10 shj valid utk perjanjian sewa rumah kpd yg membuat taska?

Anonymous said...

salam tuan,

boleh hantar email kepada saya TA bahasa inggeris dan bahasa melayu kpd saya?

terima kasih byk2 dan selamat hari raya :)

qintel_inside@hotmail.com

Nor Aishah Ahamad said...

Salam,boleh x email softcopy pd sy?

esha_myboo@yahoo.com

Anonymous said...

Assalam, bole tak share soft copy tenancy aggrement t dgn saya? Terima kasih ainhadi11@yahoo.com.

Zaim Zaki said...

Salam tuan..boleh share TA tak. jazakallah..emel saya zaimzaki85@gmail.com

Anonymous said...

Assalam...blh email contoh TA...nur_haiyu@yahoo.com

Crystal Alia said...

Assalam tuan. Mohon share tenancy agreement dgn sy. Thanks so much. Ni email sy.. nuraliah.nordin@gmail.com

Annuar Jaafar said...

Salam tuan,mohon share contoh TA berbahasa melayu....
Email:
aryani02@yahoo.com

Terima kasih.

Norshuhada Jusoh said...

slm..mohon emelkan surat perjanjian rumah sewa kepada saya
norshuhadajusoh@gmail.com
terima kasih

Anonymous said...

Good...

Salleh Ariff said...

slm..mohon emelkan surat perjanjian rumah sewa kepada saya
sallehariff82@gmail.com
terima kasih

Anonymous said...

salam tuan, boleh emel tenancy agreement..semoga Allah memberkati bantuan tuan
terima kasih. angelic_ida90@yahoo.com

Desiree Crystal said...

salam tuan, boleh emel tenancy agreement.gregorygjoriok@gmail.com terima kasih tuan

Permata Hati said...

salam,
tenancy agreement kena melalui lawyer ker?
Klu tuan rumah buat sendiri then gi stamping kat LHDN boleh ker? LHDN akan accept direct from tuan rumah ke kena melalui lawyer jugak?

Mikahvulnia Ain said...

Salam tuan.. Mohon Share.. Ni Email saya.. clark_hakim7@yahoo.com
Terima kasih tuan...

az said...

Salam tuan...boleh tolong emelkan contoh tenancy agreement... terima kasih diatas jasa baik tuan.
hazzril00@gmail.com Semoga allah memberkati tuan atas pertolongan y diberikan.

Anonymous said...

Assalamualaikum, mohon email contoh tenancy agreement pada saya :) joeyunaz@gmail.com. tq

Nur said...

Assalamualaikum, mohon email contoh tenancy agreement pada saya :)

nursyamiza92@gmail.com

Ulu Bakai said...

Salam tuan...boleh tolong emelkan contoh tenancy agreement... terima kasih diatas jasa baik tuan..naim_sktpw@yahoo.com

ejai said...

as salam tuan..mohon share contoh surat perjanjian sewa rumah di emel sy
harizalshamsuddin@gmail.com.jasa baik tuan akan saya kenang.sekian wasalam

Risilmi Said said...

Assalamualaikum, mohon email contoh tenancy agreement pada saya yer :)
jrisilmi@yahoo.com. tq

hzlv hfz said...

Assalamualaikum tuan boleh tak mohon email kepada saya di hazualuv@yahoo.com , 0192721802 terima kasih kerana menyediakan blog yang sangat berguna

Red Drifter said...

blog yang sangat manafaat berminat dengan lmu baru ini.mohon tuan kongsikan saya juga di amirtukiman@gmail.com terima kasih tuan

Red Drifter said...

blog yang sangat manafaat berminat dengan lmu baru ini.mohon tuan kongsikan saya juga di amirtukiman@gmail.com terima kasih tuan

Anonymous said...

Mohon email tenancy agreement dekat sy.. Email shamil_emil90@ymail.com

«Oldest ‹Older   1 – 200 of 234   Newer› Newest»

Post a Comment

Terima kasih kerana mengunjungi Blog hartanah ini.
Kami menghargai komen anda!