Rasulullah SAW bersabda mafhumnya :

“Meraka yang mencari harta dunia (kekayaan ) dengan jalan yang halal dan menahan dirinya dari meminta-minta (tidak menjadi pengemis ) dan berusaha mencari nafkah untuk keluarganya serta belas kasihan, kasih sayang terhadap jiran tetangganya, nescaya di hari kiamat kelak ia akan berjumpa dengan Allah dengan mukanya berseri-seri seperti bulan purnama pada waktu malam.” (Riwayat At-Tabrani)




Sunday, December 6, 2015

Hartanah Mampu milik vs Mampu Milikkan Hartanah

Assalamua'laikum dan salam sejahtera!

Seringkali kita mendengar pelbagai rungutan berlegar-legar disekitar kita isu panass iaitu HARTANAH MAMPU MILIK.

Ya sebagai rakyat sememangnya kita mengharapkan agar Kerajaan menjalankan Fungsinya dengan membekalkan lebih banyak hartanah mampu milik kedalam Pasaran agar kita sebagai rakyat marhaen dapat menikmati kediaman sebagai tempat beristirehat, berteduh dengan selesa dan berlindung dari marabahaya sekaligus mewujudkan budaya / suasana sosial yang sihat kerana keperibadian kita dibentuk bermula dari kediaman..

Dari kediaman yang tenteram, selesa, aman ini kita percaya ia akan melahirkan masyarakat yang penyayang, maju, pintar dan berjaya.. Bukan sahaja berjaya didunia.. malah diakhirat juga!

Ok cuma masalah kita disini... bukan tidak ada rumah mampu milik yang disediakan oleh pihak kerajaan.. contohnya seperti projek PR1MA, RUMAWIP, dll

Harganya lebih murah jika dibandingkan dengan hartanah sekitar iaitu sekitar RM300k sahaja bagi sebuah apartment

persoalannya dengan harga sekitar RM300k jika kita mengambil pembiayaan 90% bagi tempoh 30 - 35 tahun, anggaran ansuran bulanan sekitar RM1350
Dengan bayaran ansuran RM1350 ini jika diperhatikan kebanyakan golongan muda masih menganggap ianya diluar kemampuan! 

kerana apa?? 
Salah satu faktornya ialah kerana ketidakcekapan kita dalam menguruskan kewangan peribadi secara berhemah..
 
Antara puncanya ialah kerana kegagalan kita mengawal emosi, ego dan nafsu serakah orang muda yang begitu membuak2.. semuanya ingin dibeli.. pantang ada jualan murah.. pantang kawan menunjukkan kereta baru.. pantang tengok kereta sport.. super bike.. kita pun mahukannya!
Apa sahaja sanggup dilakukan demi memenuhi impian dan nafsu ataupun minat! Personal Loan dilanyak habis.. kredit kad dilanyak max dan sebagainya...
akhirnya.. kita gagal merebut peluang untuk mendapatkan hartanah dibumi bertuah ini.. terutamanya Lembah Klang!
Seharusnya kita perlu lebih bijak dalam mengawal dan mengatur strategi kewangan kita agar kita dapat mengharungi kehidupan dengan lebih baik dan tersusun seterusnya dapat memfokuskan kepada kejayaan dunia dan akhirat!
ingat balik tujuan hidup kita apa?
Firman Allah SWT :
pengertian-ibadah clip image001 0000
Maksudnya:“Tidaklah Aku jadikan jin dan manusia, kecuali agar mereka beribadah kepada Ku”
(Az-Zariyat: 56)
Mulakan lah dengan memperbanyakkan membaca buku2 kewangan.. menghadiri majlis2 ilmu.. dan sebagainya! Upgrade diri kita.. jangan biarkan diri kita terus terleka.. 
Tidak ada cara lain untuk mula membeli hartanah... pertama2nya ialah membuat persediaan.. maksudnya dari segi fizikal dan mental.. kenalpasti kekuatan kewangan kita.. mulakan menyimpan wang sedikit demi sedikit! Sampai disatu tahap, kembangkan wang kita melalui pelaburan.. kerana jika kita menyimpan terlalu lama.. kita akan "penat".. penat sebab apa?? sebab wang kita akan habis digunakan sedikit demi sedikit dibelanjakan atas pelbagai tujuan!




No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana mengunjungi Blog hartanah ini.
Kami menghargai komen anda!