Rasulullah SAW bersabda mafhumnya :

“Meraka yang mencari harta dunia (kekayaan ) dengan jalan yang halal dan menahan dirinya dari meminta-minta (tidak menjadi pengemis ) dan berusaha mencari nafkah untuk keluarganya serta belas kasihan, kasih sayang terhadap jiran tetangganya, nescaya di hari kiamat kelak ia akan berjumpa dengan Allah dengan mukanya berseri-seri seperti bulan purnama pada waktu malam.” (Riwayat At-Tabrani)




Isnin, 19 September 2016

Kinesiology Tape @ Elastic Therapeutic Taping (ETT)

Salam sejahtera..

Sempena kehangatan kejohanan FUTSAL anjuran Muslim Group Negotiator (MGN).. yang bakal diadakan pada 25 September 2016 ini


Sukacita saya berkongsi kepada anda 1 teknologi yang ada pada hari ini yang anda boleh manfaatkan!

Iaitu Si Plaster Ajaib Kinesiology Tape @ Elastic Therapeutic Taping (ETT)



Dewasa ini, teknologi berkembang dengan amat pantas.. dunia sukan juga tidak terlepas dari tempias kemajuan teknologi!

Antara kemajuan teknologi yang dicapai dalam dunia sukan adalah teknologi kinesiology tape yang berkesan mampu mengurangkan kecederaan, mempercepatkan proses pemulihan cedera atau mengoptimakan pergerakan otot / sendi2 pemain.
.
.
Bagi anda yang pernah melihat atlit2 sedang bertanding menggunakan plaster2 berwarna warni di anggota tubuh tetapi tidak tahu apa itu sebenarnya.

Juga beberapa sesetengah mengatakan ia hanya seperti salonpas atau ada pula yang mengatakan itu plaster yang dipakai untuk “bergaya” dari seorang atlet supaya terlihat hebat.
.
.
Tetapi tahukah anda itu sebenarnya bukanlah salonpas ataupun plaster biasa yang digunakan untuk “bergaya”.

Kinesiology Tape @ Elastic Therapeutic Taping (ETT) adalah plaster yang diciptakan oleh Dr Kenzo Kase, DC pada tahun 1973 di Jepun.


fungsinya?

(1) memperbetulkan fungsi otot dengan memperkuat otot-otot yang lemah,

(2) meningkatkan sirkulasi darah dan limfe dengan menghilangkan cairan jaringan atau perdarahan di bawah kulit dengan menggerakkan otot,

(3) menurunkan rasa sakit melalui penekanan saraf,

(4) reposisi subluksasi sendi dengan menghilangkan ketegangan otot abnormal, membantu untuk mengembalikan fungsi otot dan fasia

(5) meningkatkan proprioseptif melalui stimulasi yang meningkat menjadi mekanoreceptor kulit.



Secara ringkasnya ia mampu mengembalikan sistem neuromuscular seperti sedia kala, meringankan rasa sakit saat bersukan, mempercepatkan pemulihan cedera pada sendi2, hingga mengatasi peradangan bawah kulit.

Doakan kejayaan pasukan kami THE VENTURES Futsal De Club

Sumber : google

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih kerana mengunjungi Blog hartanah ini.
Kami menghargai komen anda!