Rasulullah SAW bersabda mafhumnya :

“Meraka yang mencari harta dunia (kekayaan ) dengan jalan yang halal dan menahan dirinya dari meminta-minta (tidak menjadi pengemis ) dan berusaha mencari nafkah untuk keluarganya serta belas kasihan, kasih sayang terhadap jiran tetangganya, nescaya di hari kiamat kelak ia akan berjumpa dengan Allah dengan mukanya berseri-seri seperti bulan purnama pada waktu malam.” (Riwayat At-Tabrani)




Khamis, 27 Februari 2014

9 teknik dan strategi berbeza mengikut keadaan dalam bisnes anda

Sembilan teknik dan stratigi berbeza mengikut keadaan dalam bisnes anda.

1. Jangan berehat di tempat yang sukar bergerak. Jika diserang anda sukar lari, sukar dibantu, sukar mendapatkan sumber.

Dalam perjalanan bisnes yang anda harungi, anda harus berhati-hati dengan teknik niaga yang luas padangnya.

Walaupun anda berehat sebentar dari bisnes anda harus selalu berwaspada dengan keadaan bisnes anda. Dari semua sudut dan segi perlu diteliti. Jangan terlalu selasa dan mempercayai sistem yang anda bangunkan. Takut-takut thunami tiba bila anda tidak bersedia.

Beberapa bahagian penting tidak diberikan kepada orang lain untuk menguruskan nya. jika anda terlalu berehat dan mahukan bisnes anda dijalankan oleh orang lain, anda perlu lakukan sesuatu sekarang. jika staf kepercayaan anda berhenti maka semua sistem dan bisnes anda lumpuh dan sukar untuk diperbaiki.

2. Jika berbisnes dipasaran terbuka, jangan tidak mengindahkan diplomasi

Ini penting, jika jenis perniagaan anda adalah dipasaran terbuka dimana pelanggan anda adalah pelanggan orang lain juga. terdapat perebutan pelanggan di sini. jangan abaikan diplomasi untuk masuk ke pasaran tersebut. Jika anda berbuat demikian mungkin anda akan ketinggalan, anda dipulau dan anda tidak dapat memahami mukabumi pasaran dengan cepat.kecuali anda bermain pasaran yang tertutup dan bisnes anda tidak ada orang lain yang buat di kawasan itu. sekurang nya anda perlu kenal komeniti sekeliling anda.

3. Usah berlama dalam kawasan yang sukar bergerak dan sukar mendapat bantuan.

Jika anda berbisnes dan mencuba teknik marketing yang terbaru atau pergi ke cara yang lain tetapi tidak menghasilkan hasil yang baik, cepat-cepat berundur kerana lebih lama anda di situ lebih banyak kerugian anda.

kekadang dalam bisnes kita mahu mencuba sesuatu yang baru, jika anda kesan teknik yang terbaru ini tidak bagus atau merugikan cepat-cepat undur dan buat stratigi yang lain.

4. Dalam situasi yang berbahaya rancang jalan keluar.

Jangan tunggu sampai dah teruk, sebagai peniaga dan usahawan hebat anda perlu mempunyai banyak plan untuk keluar dari masalah bisnes. tak kira dari masalah pasaran ke, masalah pekerja ke, masalah kewangan ke..anda perlu cari jalan keluar dengan cepat sebelum terkubur.

Jika ada beberapa ada perlu korbankan, teruskanlah untuk memastikan anda bertahan dalam bisnes anda yang telah lama anda bangunkan.

5. Bila terdesak, usaha bersunguh-sungguh dan bermati-matian

Jika tidak bisnes anda yang mati..ini hakikat. Gunakan segalanya, dan segalanya jika anda masih sayang kepada bisnes anda. jangan simpan ego anda...tukun kebawah untuk minta bantuan. susun semula stratigi dan berkerja habis-habisan

6. Dalam beberapa keadaan , jalan dan pintu yang terbuka luas kekadang perlu di elak.

banyak perkara dalam bisnes adalah hanya persepsi. ramai peniaga berebut dengan gula. bila nampak banyak gula berduyun-duyun semut datang.

kekadang anda perlu memilih jalan minority untuk memastikan bisnes anda lebih kekal. saya berikan contoh, ramai peniaga akan terpengaruh dengan khabar angin dan khabar peluang yang palsu. ramai akan membuka cawangan itu dan ini. tetapi hakikatnya ..... pelanggan hanya sementara dan lambakan pesaiang. orang kita suka bisnes ikut-ikutan.

7. dalam sesetengah keadaan, tahan diri dari menyerang musuh walaupun yakin menang.

Jika anda fikir pesaing bisnes anda kecil dan yakin untuk anda kalahkan, biarkan dia disitu. supaya anda lebih berhati-hati dengan musuh bisnes. kekuatan anda akan bertambah. buang tenaga je nak lawan dan buang duit je nak lawan. wujudkan keunikan dalam bisnes anda.

Kekadang, dalam beberapa keadaan memang pelanggan suka dengan perbandingan warna-warni. bila bisnes anda ada yang dibandingkan maka produk anda akan lebih banyak terjual. dah pergi kedai tu...tapi dikedai anda lebih banyak pilihan dan lebih berkualiti. ini semua adalah kerana anda lebih kuat, lebih berkualiti dan lebih dipercayai...faham tak ni.

8. Dalam sesetengah keadaan, bersabar untuk menyerang kerana mungkin kekauatan itu tadi hanya mendapatkan sebahagian sahaja dari pasaran.

contohnya : dalam mempromosikan jualan anda, jangan terlalu kerap membuat jualan murah. sehingga orang akan tunggu anda membuat potongan barangan anda. mereka tidak membeli. jika anda selalu , mungkin anda boleh menjual dalam beberapa ketika tetapi idea anda sudah dihidu pesaing anda, mereka juga boleh buat promosi yang sama. tetapi jika masanya anda membuat promosi habis - habisan dengan idea terbaik...habis satu gudang barang direbut orang.

9. lupakan utuk menyerang sesetengah tempat kerana itu adalah stratigi besar

Anda perlu lebih fokus dengan matlamat bisnes anda. jika anda fokus dengan apa yang anda mahu capai anda aka memperolehi apa yang anda mahu.

Anda perlu faham, saya bukan menyebut menyerang dan berlawan itu perlu ada persaingan. tetapi kekadang masa dan diri kita juga adalah musuh utama kita. itu semua adalah perumpamaan untuk mudah difaham...

jika anda mahukan lebih banyak tip , sila like, share dan komen. insyaallah jika ada yang menghargai penulisan saya ini.


> COACH BAHAR <

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih kerana mengunjungi Blog hartanah ini.
Kami menghargai komen anda!