Rasulullah SAW bersabda mafhumnya :

“Meraka yang mencari harta dunia (kekayaan ) dengan jalan yang halal dan menahan dirinya dari meminta-minta (tidak menjadi pengemis ) dan berusaha mencari nafkah untuk keluarganya serta belas kasihan, kasih sayang terhadap jiran tetangganya, nescaya di hari kiamat kelak ia akan berjumpa dengan Allah dengan mukanya berseri-seri seperti bulan purnama pada waktu malam.” (Riwayat At-Tabrani)




Thursday, June 5, 2014

Bestnya rumah sewa.... stay positive!


Bismillah...
Apa perasaan korang bila tengok gambar rumah sewa saya seperti diatas ni???  korang pening kepala ke? sebenarnya ini lah salah satu risiko bisnes rumah sewa.. ya risiko begini memang ada kemungkinan berlaku sebabnya kita berurusan dengan manusia.. dan manusia mempunyai emosi..

Bagi saya ini perkara biasa dan saya sedikit pun tidak berdendam atau marah.. sifu saya pesan marah2 akan menyebabkan kolam jiwa berkeladak.. seterusnya menarik lebih banyak perkara negatif datang dan melekat kat kita..



Solusi senang sahaja.. kan penyewa ada bayar deposit.. so saya guna kan deposit untuk mengupah cleaner untuk datang dan bersihkan.. mudah aje.. kemudian cari aje penyewa baru dan ambil lagi deposit dari penyewa baru kiki2..

Daripada dok marah2, maki hamun.. bla.. bla.. bla... stop it!
pesan sifu saya lagi apa yang kita fikir.. apa yang kita rasa.. apa yang kita cakap.. apa yang kita buat.. semuanya adalah doa.. Jadi kita buatlah kebaikan sebanyak2nya.. berfikir positif dan sentiasa ceria..


Jadi kalau korang berada di satu "situasi" jang lah korang patah semangat.. jangan korang maki hamun.. semua tu xberguna.. cari solusi dan lihat hikmah disebaliknya...




No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana mengunjungi Blog hartanah ini.
Kami menghargai komen anda!