Rasulullah SAW bersabda mafhumnya :

“Meraka yang mencari harta dunia (kekayaan ) dengan jalan yang halal dan menahan dirinya dari meminta-minta (tidak menjadi pengemis ) dan berusaha mencari nafkah untuk keluarganya serta belas kasihan, kasih sayang terhadap jiran tetangganya, nescaya di hari kiamat kelak ia akan berjumpa dengan Allah dengan mukanya berseri-seri seperti bulan purnama pada waktu malam.” (Riwayat At-Tabrani)




Isnin, 21 September 2020

aku dan bisnes perabot BMT FURNITURE

 Bisnes...

Masa awal2 meniaga perabot ni dulu aku sangat berjimat dan berhati2... Aku hanya Ambil stok secara tunai..

Aku cakap dgn supplier.. Aku hanya Ambil stok bila Ada duit.. Aku xnak Ambil hutang.. Nnti klw aku gagal akan susah kan susahkan orang..

Aku juga Cuba bertahan daripada mengambil Gaji beberapa bulan.. Klw perlu aku hanya akan Ambil sekadar keperluan sahaja..

Ketika Waktu kritikal Covid hari tu.. Bisnes terpaksa tutup.. Aku cakap dgn staff aku.. Xpe jangan risau. Aku xpotong Gaji.. Yg penting dia tolong aku jaga kedai wlwpun kedai tutup.. Takut org curi barang..

Aku juga Maklumkan staff.. Jangan risau Insyaallah aku ada cukup rezab tunai utk survive beberapa bulan.. Dan aku akan Cuba dapatkan dana lain jika perlu..

Aku juga x Ambil duit funder buat masa ni..



Aku nak bisnes ni berkembang secara organik.. Kita nak maju..Tapi aku xnak tergesa2.. Kita tempuh dulu pelbagai cabaran.. Setiap cabaran inilah akan menguatkan kita..

Kita Ambil hikmah dari proses pokok membesar.. Mula2 agak sukar dijaga.. Tetapi apabila batang dan akar pokok dah kuat.. Insyaallah hujan panas ribut.. Pokok masih dapat bertahan.. 

Alhamdulillah kami dapat bertahan ketika Waktu sukar itu.. Dan kami bersedia utk maju lagi kehadapan 💪🙏









Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih kerana mengunjungi Blog hartanah ini.
Kami menghargai komen anda!