Rasulullah SAW bersabda mafhumnya :

“Meraka yang mencari harta dunia (kekayaan ) dengan jalan yang halal dan menahan dirinya dari meminta-minta (tidak menjadi pengemis ) dan berusaha mencari nafkah untuk keluarganya serta belas kasihan, kasih sayang terhadap jiran tetangganya, nescaya di hari kiamat kelak ia akan berjumpa dengan Allah dengan mukanya berseri-seri seperti bulan purnama pada waktu malam.” (Riwayat At-Tabrani)




Ahad, 27 Disember 2015

PELAJARAN CASHFLOW 101 - Cahaya Mata

Sahabat saya Dr. Nasrullah berkongsi tentang pelajaran yang dapat diambil daripada permainan boardgame CASHFLOW 101.. Cahaya Mata..

.
.
Saya tambah sharing...

seperti didalam boardgame CF 101, kos bagi seorang anak akan berbeza mengikut jenis profession. Jika anak high income earned. Kos expenditure anak juga tinggi.. menyebabkan pemain takut utk "menambah" anak.. sebab setiap pertambahan anak akan mengurangkan cash-in-flow bulanan ^^

Same in real life.. daripada susu cheap vs expensive.. pampers vs lampin washable , nursery vs jaga sendiri.. taska.. school govt vs private smpai la ke universiti..

pastinya ibu bapa akan cuba memberikan yang terbaik utk cahaya mata mereka..

Namun disini lah memerlukan kebijaksanaan kedua ibu bapa dlm mengatur strategi.. jangan keterlaluan.. biarlah bersederhana.. bukan soal kedekut atau berkira dengan anak..



BUKAN MAKIN BESAR PERIUK.. MAKIN BESARKAN KERAKNYA... doktrin yang telah terpahat dalam minda sebegini harus diubah.. uruslah sumber cashflow dengan baik..

Financial management skill are very crucial.. to optimize and deligate income well and produce more wealth.. maintain good health.. enjoy happy family.. perform worship to Allah.. do more zakat/charity..

end up sampai kepada objektif kaya dan berjaya fid dunia wal akhirat!
.
.
Subhanallah dengan kehadiran cahaya mata Rezeki juga bertambah2..

Tapi anak2 kecil ni adakalanya agak penat juga melayan karenahnya.. adakalanya seronok melayan.. comel..

Mcm makan cili pula.. pedas tapi sedap ^^

Amin. Insyaallah!


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih kerana mengunjungi Blog hartanah ini.
Kami menghargai komen anda!