Rasulullah SAW bersabda mafhumnya :

“Meraka yang mencari harta dunia (kekayaan ) dengan jalan yang halal dan menahan dirinya dari meminta-minta (tidak menjadi pengemis ) dan berusaha mencari nafkah untuk keluarganya serta belas kasihan, kasih sayang terhadap jiran tetangganya, nescaya di hari kiamat kelak ia akan berjumpa dengan Allah dengan mukanya berseri-seri seperti bulan purnama pada waktu malam.” (Riwayat At-Tabrani)




Jumaat, 22 Disember 2017

DILEMA SAHABAT : Korang pernah x bincang psl benda ni..
Ada certain org (kwn ku) yg suka langsaikan utang rumah dpd invest..
Apakah pandangan korg.. Sbb klu nak selesaikn utang rumah tu bjaman la utk ku..

Aku suka soklan ni... semalam nak reply.. tapi dah letih sgt.. hehe2
.
.



Bismillah...

Secara umum nya.. pelabur hartanah xramai dipasaran.. begitu juga dgn pelabur instrumen lain.. hanya beberapa % kecil shj pelabur dipasaran.. klw guna konsep pareto analisis boleh kata 20% investor.. 80% genuine buyer.. (lebih kurg)
.
.

Pelabur ni klw menurut R.T. Kiyosaki, mereka berada pd Quadrant 4. Selepas Q3 Business owner, Q2 Self Employed dan Q1 Employee.. kebanyakan drpd kita adalah berada di Q1 atau Q2..

Kira dlm high ranking la.. ianya memerlukan mentor, ilmu, strategi, capital source dan pengalaman utk sukses..
.
.

Jadi di sini kebanyakan kita yg berada dalam Q1 dan Q2 ini  sumber kewangannya adalah dari gaji atau pendapatan dari usaha niaga kita yg xmenentu dan sumber ini adalah terhad..

jadi ianya akan memberikan tekanan atau kerisauan jika kita gagal membayar ansuran rumah yg didiami.. ianya memberikan risiko kpd keluarga apabila kita dilanda musibah contohnya sakit or dibuang kerja / kematian dan sebagainya..

Jadi pilihan yg ada utk mengurangkan tekanan dan risiko ialah berusaha secepatnya utk melangsaikan hutang rumah yg ada..

ataupun jika mampu, gunakan financing bank... tapi beli rumah dgn deposit yg besar dan ambil tempoh financing yg singkat.. contohnya 10 tahun.. dgn tujuan mengurangkan bebanan ansuran dan mempercepatkan proses melangsaikan hutang..
.
.

sebenayrnya terdapat pelbagai cara melangsaikan hutang rumah kediaman kita dgn cepat.. antaranya ialah dgn memanfaatkan pembiayaan jenis full / semi flexi (boleh dptkan maklumat dari bank)
.
.

Laveraging financing bank adalah better bagi investor..

Investor ni adalah org2 yg smart, berilmu dan berani mengambil risiko berdasarkan toleransi yg sesuai..

mereka suka ada partner yg dapat menjadi kalis kerugian..

contohnya drpd keluar 100% beli rumah.. utk reduce risk.. dia byr DP 10%.. 90% risk letak kat bank..

Atau juga partner yg dpt membantu membesarkan pelaburan / keuntungan..

sbbnya mereka dpt keuntungan yg lebih wlwpun % ROI sama..

contohnya 10% profit drpd pelaburan rm1000 = Rm100..

tapi klw invest RM1Mill.. ROI 10%nya adalah RM100k..
.
.

Jadi asasnya dgn modal rm100k.. instead of beli sebuah hartanah.. investor lebih suka byr deposit rm10k bagi belian 10 buah hartanah.. atau seboleh2nya byr deposit seminima mungkin..
.
.

Semoga sharing aku ni dpt di manfaatkan..

LIKE | SHARE

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih kerana mengunjungi Blog hartanah ini.
Kami menghargai komen anda!