Rasulullah SAW bersabda mafhumnya :

“Meraka yang mencari harta dunia (kekayaan ) dengan jalan yang halal dan menahan dirinya dari meminta-minta (tidak menjadi pengemis ) dan berusaha mencari nafkah untuk keluarganya serta belas kasihan, kasih sayang terhadap jiran tetangganya, nescaya di hari kiamat kelak ia akan berjumpa dengan Allah dengan mukanya berseri-seri seperti bulan purnama pada waktu malam.” (Riwayat At-Tabrani)




Ahad, 25 Oktober 2020

KHABIB THE EAGLE NURMAGOMEDOV

 Assalamu'laikum gaiss... 

Awal pagi tadi telah berlansungnya perlawanan UFC 254 kategori lightweight diantara Khabib The Eagle Nurmagomedov vs Justin Gaethje. 


Didalam perlawanan ini Khabib telah berjaya menewaskan Justin. 

kemenangan yg penuh emosi ini berikutan ini adalah perlawanan pertama khabib tanpa ditemani ayahnya yg telah meninggal dunia pada sekitar julai yang lalu akibat komplikasi covid19. Mari kita sedekahkan Alfatihah untuk almarhum ayah Khabib - AlFatihah  

Setelah diumumkan sebagai pemenang Khabib segera sujud syukur kepada Allah swt atas nikmat kemenangan ini.


Betapa kasihnya khabib terhadap ibu dan bapanya sehingga beliau terlalu sedih dan dilihat menangis setelah memenangi perlawanan..

Khabib ketika memulakan ucapan menyebut kalimah Alhamdulillah.. ini adalah suatu contoh yg baik kepada kita umat islam.. jangan sekali kita melupakan tuhan kita Allah yg maha esa walau dalam senang mahupun susah.. 

Dalam ucapan khabib juga, beliau turut mengumumkan persaraan beliau dari gelanggang professional. 

Khabib memberitahu beliau agak berat hati untuk bersetuju menyertai perlawanan ini, beliau mengambil masa 3 hari untuk memikirkannya..

Sepertimana janji beliau terhadap ibunya ini adalah perlawanan terakhir, maka beliau menunaikan janjinya.


Khabib juga berpesan kepada lawannya supaya menghargai ibubapa selagi masih ada.

Dia berkata, inilah janjinya kepada ibunya yang beliau tidak akan kembali ke gelanggang UFC.

“I'm the UFC undisputed, undefeated champion with a 13-0 record (in UFC), and 29-0 in all of my pro MMA career," he said after his win in Abu Dhabi.

Today I want to say this is my last fight. No way am I coming here without my father. When UFC comes to me about Justin I spoke with my mother for three days.

She didn't want me to fight without father and I said this is my last fight - and I have given her my word.

Thank you so much Justin. I know you are great, I know how you take care of your people. Be close with your parents, because you never know what is going to happen tomorrow. Thank you coach, thank you guys. Today is my last fight in the UFC.”



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih kerana mengunjungi Blog hartanah ini.
Kami menghargai komen anda!